Yulara, enerverende dag.

18 november 2019 - Yulara, Australië

Vanochtend om 4.45uur plaatselijke tijd opgestaan om naar de zonsopgang bij Ayers Rock te gaan kijken. We moeten daarvoor wel eerst een klein half uurtje rijden, maar dat wordt beloond met een prachtige opkomst van de zon vanachter de welbekende rots.

Zonsopkomst achter Ayers Rock Zonsopkomst achter Ayers RockZonsopkomst achter Ayers Rock

Zonsopkomst achter Ayers Rock

Na deze mooie voorstelling gaan we terug naar het hotel voor ons ontbijt, waarna we naar het verzamelpunt gaan voor de wandeling rond Ayers Rock.

Begin van de Mala Walk rond Ayers Rock De start van de wandeling, de hekken zijn geplaatst omdat het sinds kort verboden is om Ayers Rock te beklimmen, ze worden volgens de ranger morgen weggehaald.

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock De ranger geeft uitleg over een grot, de zgn "mancave", dit was de plaats waar de mannen van de familie bij elkaar kwamen.

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock Nog een gedeelte van de "mancave"

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock In deze grot zijn nog eeuwenoude tekeningen te zien. Tevens was dit de plaats waar de jonge mannen les kregen over het leven en de natuur. Dit gebeurde door de grootvaders, niet door de vaders, grootvaders hebben immers meer levenservaring dan vaders.

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock Door erosie zijn deze holen in de rotsen ontstaan.

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock We gaan nog een stukje verder en lopen de kloof in, het is bijna niet op foto vast te leggen hoe hoog de rots hier is, de donkere lijn in het midden, is de plaats waar na regenval een waterval ontstaat. Het is hier echter zo droog, dat het grondwater peil aan het zakken is. Dit jaar is er maar 25mm regen gevallen, dit is 2,5 emmers water per vierkante meter.

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock Als we doorlopen naar het einde van de kloof, komen we bij een gat in de grond waar normaal gesproken water in hoort te staan, er staat zelfs een bord bij met de tekst "verboden te zwemmen "

Tijdens de Mala Walk rond Ayers Rock Hier heb ik geprobeerd weer te geven hoe de rotswand er uit ziet, de aardlagen staan bijna verticaal en je kunt zien hoe door erosie er steeds laagjes afvallen.

Zie de foto's onder dit verhaal voor nog meer indrukken van Ayers Rock.

Na de wandeling en de perfecte uitleg door de ranger, rijden we naar Kata Tjuta, dit is ook een rotsformatie net als Ayers Rock, en ligt hier ongeveer 40 km vandaan. Kata Tjuta is de Aboriginal naam van deze rots en betekent zoveel als "vele hoofden".

Kata Tjuta In de verte zie je Kata Tjuta, het is wel duidelijk waarom ze zo genoemd is.

Beschrijving van Kata Tjuta Op dit bord wordt nog het een en ander uitgelegd over Kata Tjuta.

Na deze enerverende dag, met temperaturen tot 40 graden, besluiten we om naar het hotel te gaan om wat verkoeling te zoeken op onze kamer (met airconditioning).

1. Marianne van Hartingsveldt:
    18 november 2019
    Prachtig, die zonsopkomst.
    Geniet nog even van alle mooie natuur daar
  2. Lieke:
    18 november 2019