Op weg naar de volgende NKC reis, Spanje-Portugal.

25 augustus 2019 - Pamplona, Spanje

Na een geweldig afscheidsdiner in Malbork gaan we op weg naar Zarautz, waar onze volgende reis met weer een andere groep begint.

We gaan eerst via Frankrijk, waar we onze oudste dochter Esther gaan bezoeken op haar camping. Hier blijven we één nachtje staan en dan weer door naar de Pyreneeën, waar onze dochter Marianne op vakantie is, hier blijven we 2 nachtjes bij hun op dezelfde camping.

Na deze familiebezoekjes, waarvoor we in 4 dagen ongeveer 2500 km hebben gereden, wat voor ons buitengewoon veel is. Normaal is 300 km per dag wel zo ongeveer het maximum.

hierna kunnen we het wat rustiger aan doen en we besluiten om via Andorra te rijden en daar staan we in Pas de la Casa op een camperplaats in een wel heel erg toeristische plaats. Na één nacht hier te hebben gestaan besluiten we om via de hoofdstad Andorra naar Spanje te reizen, echter toen we bijna bij de grens waren werden we gestopt door de politie met de boodschap dat we niet verder konden, want de berg was ingestort en daardoor de weg geblokkeerd. Op mijn vraag hoe dan verder kreeg ik als antwoord: u dient terug te rijden naar Pas de la Casa en via die plaats kunt u dan naar Spanje. Dit betekende een omleiding van ongeveer 150 km.

In Spanje gaan we dan maar tot  La Seu d'Urgell, waar we op een camping gaan bivakkeren.

Dan verder naar Jaca op een camperplaats, hier de stad bezocht en even uitgerust van de vermoeienissen. Na enkele dagen gaan we verder naar Pamplona waar we eerst op een camperplaats naast de brandweerkazerne gaan staan, die op loopafstand van het oude centrum is gelegen, hier mogen we echter maar 48 uur blijven staan, wat ons wel de tijd geeft om de stad te bekijken. Een mooie stad met veelal smalle straten met hoge gebouwen. We gaan uiteraard ook nog even naar de stierenvechters arena, waar we een rondleiding hebben met een Nederlandse audiobegeleiding, zeer interessant. De arena in Pamplona is de tweede grootste van Spanje en de vierde ter wereld. Er kunnen 20.000 toeschouwers in en daarbij heeft deze arena een fantastische akoestiek. Het zand in de piste is van een speciale kwaliteit, want het moet goed waterdoorlatend zijn omdat het blijkbaar nogal regelmatig veel regent in deze omgeving.

Na ons bezoek aan Pamplona gaan we naar een camping 10 km ten zuiden van de stad om daar een paar dagen rust te nemen voordat we naar Zarautz gaan.

De foto's heb ik niet meer van commentaar voorzien, dat waren er teveel. wel staat de locatie erbij.