Fietstocht in Rudiskus

2 juli 2019 - Rūdiškių seniūnija, Litouwen

Vandaag zijn we onder leiding van Wim Brauns, de eigenaar van de camping, een fietstocht gaan maken langs enkele van zij  projecten.

Huisje van JanusHet huisje van Janus,  die van omroep Max een waterput heeft gekregen ,door bemiddeling van Wim.De slaapkamer van JanusDe slaapkamer van Janus De keuken van JanusDe keuken van Janus Groepsfoto met JanusEn nog even een groepsfoto met Janus en zijn weldoener

Wim doet hier in Litauwen enorm veel goeds voor de bevolking. Het is een tocht geworden van 32 km. en we hebben oa een bezoek gebracht bij Janus, die twee jaar geleden door bemiddeling van Wim een waterput heeft gekregen van omroep Max, met het programma Max maakt mogelijk. Daarna zijn we nog naar een houtzagerij geweest, waar bomen worden verzaagd tot balken en planken meest voor de lokale markt.

In de houtzagerijDe gezaagde voorraad in de houtzagerij De gezaagde planken worden gestapeldAls de bomen gezaagd zijn, worden de planken handmatig gestapeld nadat ze eerst zijn behandeld om houtworm tegen te gaan

Zaagmachine uit communistische tijdHier staat ook nog een oude zaagmachine uit de Russische tijd

Ook komen we nog langs een verlaten colchose, waar we nog even door de koeienstal lopen, Hier stonden in de Russische tijd 600 koeien, waarbij ieder koe 4 man personeel aanwezig was. Voor elk deel van het werk was er iemand anders, maar het melken werd altijd door een vrouw gedaan.

Oude colchose uit Russische tijdDe koeienstal uit de Russische tijd

Terug op de camping hebben we om 5 uur onze eerste briefing plus, een briefing met een drankje van de NKC.

De briefingDe gezellige briefingDe briefing

Dit was zo gezellig dat ik om 7 uur deze  bijeenkomst heb moeten afbreken omdat Wim de ruimte weer nodig had

1. Herman Rohling:
    2 juli 2019
    Mooi verhaal en leuke dingen gedaan en gezien, ga zo door.