Van Alice Springs naar Ayers Rock

17 november 2019 - Yulara, Australië

Na gisteravond eerst nog lekker te hebben gegeten in het centrum van Alice Springs, komen we omstreeks half zeven buiten, is álles gesloten, geen winkel of restaurant is nog open. We zoeken verder en vinden een Woolworths die nog open is, waar we nog wat benodigdheden voor het ontbijt en een can water kunnen kopen. Terug naar het hotel, waar we na een kopje thee en een heerlijke douche een heerlijk nachtje gaan slapen, vanochtend gaan we vroeg op pad naar Ayers Rock. Dit is ongeveer 470 km rijden. De rit voert ons enkel langs 2 baans wegen waar de maximale snelheid 130 kilometer per uur is. Wij doen het wat rustiger aan, zodat we ook nog wat van de omgeving kunnen zien.

We stoppen op diverse plaatsen,  o.a. Stuarts Well, Henbury meteorites  conservation reserve, Eridunda, Mount Ebenezer, Mount Conner Lookout en Curtin Spring Station. Bij de laatste stop eten we een heerlijke groente soep met brood, in een jaren 60 omgeving.

Kaart met route en stopplaatsen Het kaartje met de route en de stopplaatsen die we vandaag hebben bezocht. Stuarts Well Onze eerste stop is bij Stuarts Well, hier staat een grote Road train,Road train De Road train met 3 grote aanhangers. waarvan de chauffeur vermoedelijk van zijn welverdiende rust geniet. Henbury meteorites conservation reserve De volgende stop is Henbury meteorites conservation reserve, hier zijn eeuwen geleden enkele meteorieten ingeslagen, één krater van ongeveer 180meter  doorsnee is veroorzaakt door een meteoriet ter grootte van een 200 liter vat. Wat een enorme klap moet dat zijn geweest.

Henbury meteorites conservation reserve De krater van een andere kant gezien.

De weg hiernaartoe rijden we 15 km over een gravelweg, wat de nodige trillingen van de auto teweegbracht.

Eridunda Eridunda is de volgende stop die we maken,  de eigenaar heeft de kameel maar een kunstbeen aangemeten.  Stuarts Well Binnen nemen we een kop koffie met een scone en ontmoeten hier een Amerikaan, die een tour maakt door Australië en Nieuw-Zeeland in 5 weken. Stuarts Well Het peper en zout stel op tafel, bierflesjes met gaatjes in de kroonkurk.

Lange rechte wegen Sommige stukken van de weg zijn wel erg recht en lang.

Mount Ebenezer is de volgende stop, maar we hebben pech, deze stopplaats is opgeheven en verlaten, als we even uitstappen om te kijken stopt er een busje waarvan de chauffeur ons verteld dat er in een boom achter het gebouw een kolonie zwarte roodstaart kaketoe's huist.

Mount Ebenezer De verlaten stopplaats

Mount Ebenezer Met de zwarte roodstaart kaketoe's in de boom.

Dan gaan we door naar Curtin Springs, waar we in een jaren 60 omgeving een heerlijk bordje groente soep met brood eten.

Curtin Springs De winkel en de plaats waar je je bestelling opgeeft.

Monument voor de slachtoffers van de Canonball run Het Canonball Memorial, waar we langs komen. Dit is een aandenken aan de slachtoffers van de Canonball run die hier ooit gehouden is.

Op één van de stopplaatsen komen we een echtpaar tegen met 3 jonge kangaroe's, deze mensen werken in een opvangcentrum voor deze dieren en stopten hier om de kleintjes te laten drinken.

EridundaEridunda

Eridunda

Dan het laatste stuk naar ons hotel in Yulara, bij Uluru/Ayers Rock.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Herman Rohling:
    17 november 2019
    Mooi verhaal. Jullie zien heel wat van Australië op deze manier. Top hoor.